
Jamal Oulel
- Website:
- socialdebt.nl/
‘Buy now, pay later!’ De websites schreeuwen het je toe en de consumptieve verleiding is groot. Je klikt, je bestelt en het geld is een abstractie – niet meer dan wat getallen in je app. Veertig procent van de jongeren blijkt gebruik te maken van ‘achteraf betalen’. Het kan ze rap in de financiële problemen brengen, zeker wanneer daar bijvoorbeeld nog studieleningen, allerlei flexibele contracten en een (te) hoge huur bijkomen. Ongeveer de helft van de jongeren tussen 18 en 25 jaar heeft schulden, meestal onder de 250 euro. Maar dat bedrag kan binnen ons incassosysteem met boetes en verhogingen snel oplopen. Van 100 euro naar 700 euro in zes maanden is geen uitzondering. Wreed maar waar: schulden zijn een verdienmodel. Het aantal jongeren met problematische schulden is in de afgelopen vijf jaar dan ook met maar liefst zeventig procent gestegen. Niet alleen veroorzaakt dit stress, het belemmert jongeren in hun toekomstplannen en kan hen zelfs de criminaliteit of dakloosheid in drijven. Het is dus zaak er vroeg bij te zijn, voordat ontsnapping uit de vicieuze schulden-cirkel onmogelijk lijkt. Jamal Oulel komt uit Rotterdam – de ‘schuldenhoofdstad’ van Nederland – en ervoer zelf hoe moeilijk het was om hulp te vinden. Vanuit de frustratie die daarbij kwam kijken richtte hij in 2022 Socialdebt op. Waar anderen bijdragen aan schulden, lost Socialdebt ze juist op. Nadat jongeren hun situatie hebben uitgelegd, wordt er samen een passend plan gemaakt. Vervolgens lost Socialdebt de schulden tot € 2.500 af bij de schuldeisers en neemt ze daarmee over. Zo gaat een jongere van verschillende schuldeisers – en een groeiende stapel aanmaningen – naar één schuldeiser en één maandelijkse betaling. Dat biedt rust en structuur. De jongere lost bij Socialdebt af zonder rente en boetes. Sterker nog, jongeren die zich aan alle afspraken houden – werken aan achterliggende problemen, facturen uploaden, netjes aflossen – worden beloond: extra tegoed op hun ov-chipkaart bijvoorbeeld, of een boodschappenbon. Die aanpak werkt, aldus Oulel. ‘Door die positieve prikkels zijn jongeren gemotiveerd om terug te betalen. Bijna iedereen lost zijn schuld af. Met dat geld kunnen we weer andere jongeren helpen.’ Een slimme app houdt het proces voor de jongere inzichtelijk en overzichtelijk. Het besef dat niemand gebaat is bij jongeren die compleet in de knel zitten, begint ook in de financiële sector door te dringen. Zo committeerde het ING Nederland Fonds zich in 2025 met een meerjarige donatie aan Socialdebt.
