
Raymond Cloosterman
In het jaar waarin het door hem opgerichte Rituals 25 jaar bestaat, stormt Raymond Cloosterman in sneltreinvaart de DDB-100 binnen, met een notering op de vierde plaats. Wij hebben hem niet gevraagd op welk van de twee successen hij het meest trots is, maar hebben uiteraard zo onze vermoedens. Rituals groeide onder zijn bezielende leiding uit tot een miljardenbedrijf, met zo’n duizend winkels in meer dan dertig landen. Maar Cloosterman is nooit vergeten hoe het allemaal begon: in een kelder aan de Amsterdamse Herengracht, met een kleine investeringskring van vrienden. Inmiddels stapelt hij zakelijk succes op succes, maar het blijft natuurlijk gewoon keihard werken. Dus Cloostermans overvolle agenda laat – oh, ironie – weinig tijd voor het praktiseren van de Ritualsfilosofie, die focust op ontspanning en af en toe een stapje terugdoen om van ‘de kleine dingen’ in het leven te genie-ten. Maar de momenten waarop dat wél kan, koestert de CEO. Hij leeft zijn leven bewust en bij dat bewustzijn hoort, aldus Cloosterman, ook de realisatie dat hij in een positie is om met zijn bedrijf letterlijk wereldverbeteraar te kunnen zijn. Dus besloot hij met Rituals mee te doen aan de Profit Pledge. Sinds 2024 doneert het imperium ieder jaar tien procent van de nettowinst aan goede doelen: projecten die, zo lezen we op de corporate website, ‘het welzijn van mens en planeet verbeteren’, waaronder Sacred Forest, Super Chill, Tiny Miracles en Pristine Seas. ‘We doen dit omdat het kan. We zijn succesvol en groeien overal. Tegelijkertijd valt de wereld om ons heen uit elkaar, lijkt het wel. Succes komt met verantwoordelijkheid. Voor mij is dit ondernemerschap van de 21ste eeuw’, zo zegt Cloosterman in een interview met het FD. Mochten de bedrijfsresultaten de huidige lijn voortzetten, dan zullen Cloosterman cum suis in tien jaar zo’n 300 tot 400 miljoen euro doneren. Put your money where your mouth is... het is een houding die wij bij de Wereld van Filantropie toejuichen. Verdiend met stip binnengekomen, dus.
