Jongeren mijden reguliere media, ook als ze ouder worden

Door: Redactie WvF
17-06-2025
  • (Social) impact
  • Bericht

Jongeren en het traditionele journalistieke nieuwsaanbod is steeds minder een match. Daarbij komt dat het mediarepertoire van de generatie die opgroeit met sociale media zich niet verbreedt als jongeren ouder worden. Dit blijkt uit de studie Digital News Report van Reuters in samenwerking met het Commissariaat voor de Media (CvdM).

Volgens het rapport zoeken jongeren steeds minder zelf het nieuws op. Ze gaan ervan uit dat het nieuws ze wel zal bereiken via sociale media en zoekmachines. Het CvdM noemt deze ontwikkeling ‘zorgwekkend’. ‘Zo neemt de macht van de poortwachtersfunctie van Big Tech toe.’

Actief burgerschap

Het Commissariaat benadrukt dat ‘vertrouwen in het nieuws een belangrijke voorwaarde is om geïnformeerd te kunnen zijn en als burger actief te kunnen participeren in de democratie.’ Het CvdM adviseert een lange-termijnplan op te stellen dat ervoor moet zorgen dat nieuws relevant blijft voor iedereen in de samenleving.

Afgelopen najaar kwam het CvdM ook al met een rapport over jongeren, nieuws en sociale media. Daarin stelde het Commissariaat dat nieuws- en beleidsmakers aan zet zijn om het gat tussen jongeren en journalistiek te dichten. Uit dat onderzoek bleek dat 78% van de jongeren sociale media gebruikt voor hun nieuwsgaring. Aanbevelingen toen waren:

  • Ontwikkel als nieuwsorganisatie een aanpak om nieuws zichtbaar, vindbaar en herkenbaar te maken voor jongeren. Breken met journalistieke conventies en inzet van sociale media zijn daarbij noodzakelijk.
  • Reguleer techbedrijven zo snel mogelijk, zodat nieuws prominenter wordt in het aanbod en nieuwe verdienmodellen kunnen ontstaan voor de nieuwssector
  • Stimuleer nieuwswijsheid van jongeren binnen het onderwijs zodat zij professioneel gemaakt nieuws leren herkennen, met extra aandacht voor jongeren met een praktijkgerichte opleiding.

Share

Gerelateerde artikelen