
‘Kijk, hier zie ik het koraaltje…! Ik ga voor nog een koraaltje meedoen’
Mensen en bedrijven geven vaker en meer als ze het resultaat kunnen zien
- (Social) impact
- Interview
Natuurplatform Sumthing, dat in ruim drie jaar een stevig fundament heeft gebouwd, staat het op het punt de vleugels verder uit te slaan. CEO en oprichter Mike Odenhoven (33): ‘Met de nieuwe fundingronde, het volume aan bijdragen dat door het platform gaat en de clubs waar we mee werken en die met ons willen werken … Van start-up naar scale-up, we zitten er middenin.’
Je bouwde digitale platforms voor banken en verzekeraars toen je op een totaal ander gebied iets opviel. Want waarom kan je wel precies volgen waar je pakketje blijft maar zie je niet wat er gebeurt als je geld hebt gegeven om, zeg, bomen te planten? Met een jeugd- en een voetbalvriend begon je Sumthing. Waarom met hen?
Odenhoven: ‘Ik heb vrienden erbij gevraagd die dingen kunnen die ik niet kan én die zin hadden in een avontuur. We hadden alle drie al wel oog voor de wereld, maar dat is bij ons allemaal verder gegroeid. We zien een enorm probleem voor de natuur en daar willen we wat aan doen.’
‘We ontmoeten steeds meer mensen die niet in doemscenario’s denken maar zeggen: “We zetten de schouders eronder en gaan het doen!” Door de juiste mensen samen te brengen, gaat de missie lukken.’

Jullie hebben gekozen voor steward ownership. Hoe dat zo?
‘Toen we aan de pre-seed ronde begonnen, kenden we alleen de traditionele VC-route. Lisette Schuitemaker, nu een van onze funders én stewards, wees ons op een socialer alternatief: steward ownership.’
‘Als je als oprichter of investeerder echt impact wil hebben op de lange termijn, sluit dit model daar perfect op aan. Je weet dat de missie geborgd is, er is geen risico op mission drift na je exit.’
‘In 2023 hebben tien financiers € 500.000 toegezegd. Nu is een goed moment om te versnellen: vorig jaar liep er ruim € 1 miljoen aan donaties via Sumthing en dit jaar streven we naar minstens een verdrievoudiging. We hebben serieuze relaties met een aantal grote natuurorganisaties en -supporters. Met de extra funding willen we break-even raken door, met een uitgebreid team en platform, de updates uit het veld en de supporters die het mogelijk maken nog beter in de spotlights te zetten.’
Via Sumthing kunnen bedrijven en particulieren bijdragen aan gecureerde natuurprojecten. Alleen projecten die aan de criteria van de zogeheten Sumthing Score voldoen, komen op het platform. En dan?
‘Via Sumthing doe je een specifieke bijdrage en zie je wat er met die bijdrage is gedaan. Je geeft bijvoorbeeld om een koraal te herstellen. De natuurorganisatie plant jouw koraal, jij krijgt een foto van jouw koraal in het water en kunt de groei van het rif volgen met meerdere updates.’
‘Meer inzicht geeft meer vertrouwen. En het blijft top of mind: we zien dat mensen zeggen: "Kijk, hier zie ik het koraaltje dat voor mij is! Ik ga voor nog een koraaltje meedoen.” ’
‘Particulieren zijn heel welkom maar de meerderheid van de bijdragen via Sumthing komt van bedrijven. Zo heeft Dille & Kamille samen met vele andere impact bedrijven vorig jaar op GreenFriday niet alleen in Nederland met medewerkers plastic opgeruimd, maar via een project van ons ook in India. Met bedrijven zorgen we voor meer en bredere impact; zij kunnen individuen inspireren om ook mee te doen.’

Jullie zijn in gesprek met twee Nederlandse financiers over een nieuwe fundingronde. Hoe gaat dat?
‘We zijn gericht op een klein dozijn partijen afgestapt. Wat je doet en hoe je dat doet moet passen in het mandaat van zo’n fonds.’
‘Steward ownership is in Nederland nog best beperkt. Het gaat het een beetje zoals vroeger op de middelbare school op de dansvloer: iedereen staat in een kringetje en kijkt wie als eerste gaat dansen. Een lening is geen probleem, maar equity met beperkt tot geen stemrecht vindt men nog spannend.’
‘Met de nieuwe fundingronde, het volume aan bijdragen dat door het platform gaat en de clubs waar we mee werken en die met ons willen werken… Van start-up naar scale-up, we zitten er middenin.’
Sumthing is lid van Social Enterprise NL en sinds juli 2024 ook een B Corporation; het is door het Amerikaanse B Lab getoetst op de sociale en milieu-impact. Wat maakt volgens jou een onderneming tot een sociale onderneming?
‘Een sociale onderneming is een onderneming die meer positieve dan negatieve impact heeft. Wij willen een blijvende positieve impact creëren op de natuur en de gemeenschappen eromheen.’
‘Natuurlijk kijken we ook naar de energie die het kost om informatie over de projecten inzichtelijk te maken. We proberen het zo groen mogelijk te doen. En – in tegenstelling tot zoveel crap op Insta, Netflix, noem maar op – dient dit een doel. Onder de streep moet elke interventie die we doen een positief effect op de natuur hebben.’
De naam Sumthing staat voor de som der dingen. Waarom die naam?
‘Het probleem is zo groot dat niemand het in z’n eentje kan oplossen. De kracht ligt in samenwerken, een optelsom van kleine dingen. Meerdere druppels op een gloeiende plaat worden een beekje, meerdere beekjes een rivier. Rivieren hebben de kracht om hele landschappen vorm te geven... Als iedereen z’n steentje bijdraagt, kunnen we een comeback voor de natuur realiseren.’
Sumthing in het kort
- Opgericht in 2022 door Mike Odenhoven, Guido de Rooij en Gijs Schuringa
- Missie als ondernemer: ‘Een comeback voor de natuur creëren’
- Hoe: Platform waarop bedrijven en particulieren aan natuurherstelprojecten kunnen bijdragen en de resultaten daarvan kunnen zien. Dankzij verschillende technologieën waaronder satelliet- en dronebeelden, foto’s en filmpjes, geluidsopnames, algoritmes en AIis de voortgang op de voet te volgen.
- USP: ‘Die volledige transparantie. Je ziet wat er gebeurt als je geeft en wie dat aan het doen is. Dat geeft een veel betere ervaring, wat weer leidt tot meer donaties.’
- Wat: 25 projecten, uiteenlopend van bomen planten via plastic uit rivieren vissen tot koraal herstellen in zestien landen in Europa, Afrika, Zuid-Amerika, Oceanië, Azië
- Met wie: tien medewerkers, samen goed voor zes FTE
- Eigendomsstructuur: steward-owned sinds 2023
- Externe funding: 2022 € 0; 2023 en 2024: € 0,5 mln (in twee tranches ) afkomstig van tien investeerders; juni 2025: in gesprek met twee Nederlandse financiers over een funding van ruim € 1 mln.
- Winstgevend?: ‘Over twee à drie jaar’
Sumthings SWOT volgens Mike Odenhoven
Strengths: Een beweging mobiliseren om een maatschappelijk kantelpunt te bereiken: geven aan de natuur wordt de nieuwe norm. Sumthing is het platform waarop zichtbaar wordt wie wat doet in die beweging.
Weaknesses: Men vindt het normaal om voor veel dingen te betalen maar, maar als het om de natuur gaat is dat voor veel mensen en bedrijven nog steeds een grote stap.
Opportunities: Samenwerkingsverbanden initiëren met strategische partijen, bijvoorbeeld het Conservation and Development Lab van Cambridge waarmee we kennis en best practices verdiepen en delen.
Threats: Alle turbulentie geopolitiek wereldwijd, waardoor we zouden kunnen vergeten hoe belangrijk de natuur is.
Dit is het eerste artikel in een serie over sociale ondernemingen.