Foto Ron Meeuwissen en Hnneke Verburg
Ron Meeuwissen en Hanneke Verburg - Foto: Dirk Kome

‘Meer ruimte voor verdieping en verbreding’

Bank InsingerGilissen over bijzondere relaties met cliënten

Door: Redactie WvF
21-12-2025
  • Filantropie
  • Interview

InsingerGilissen kiest voor een ‘vernieuwende benadering’ van filantropie. Niet als bijzaak van vermogensbeheer, maar als een strategische pijler waarin vertrouwen, verbinding en maatschappelijke impact centraal staan, aldus de bank. Een gesprek.

Als bank vervult InsingerGilissen de rol van trusted advisor tussen vermogende families en fondsen met een missie. We spreken Ron Meeuwissen en Hanneke Verburg op het kantoor aan de Herengracht in Amsterdam. Meeuwissen is director en client advisor bij het team Stichtingen & Verenigingen dat cliënten begeleidt bij het realiseren van maatschappelijke ambities. Verburg is senior philanthropy officer binnen Wealth Management Services. Bij beiden staat ‘een betekenisvolle samenwerking’ met de clientèle voorop.

Wat maakt jullie aanpak vernieuwend?

Verburg: ‘We focussen op trusted-based philanthropy want we geloven dat filantropie begint bij vertrouwen. Dus niet bij controle of voorwaarden, maar bij het opbouwen van duurzame relaties tussen gevers en ontvangers. Onze makelaarsfunctie brengt werelden samen. We verbinden fondsen met onze particuliere relaties via kleinschalige, inhoudelijke evenementen. Denk aan experiences you cannot buy: bijvoorbeeld een kijkje bij Goede Doelen.’

Wat bieden jullie de volgende generatie vermogenden?

Meeuwissen: ‘De volgende generatie vermogenden kijkt anders naar maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Ze willen bijdragen en dat is meer dan alleen doneren. Wij spelen daar op in met een aanpak die aansluit bij hun waarden en ambities. Denk aan betrokkenheid, impact, transparantie en zelfregie. Onze aanpak leidt tot echte samenwerking: fondsen krijgen niet alleen financiële steun, maar ook toegang tot netwerken, expertise en betrokkenheid.’

Waarom is dit alles actueel en relevant?

Verburg: ‘Er vindt in de komende decennia een enorme vermogensoverdracht plaats. Daarbij komen miljarden euro’s vrij. Experts spreken van de Gouden Eeuw van de filantropie. Tegen deze achtergrond zoeken fondsen nieuwe vormen van samenwerking.’

Meeuwissen: ‘Private banks herpositioneren zich in het maatschappelijke domein. Wij bieden een bredere dienstverlening en kiezen voor een persoonlijke aanpak. Vandaar ook dat onze client advisors 70 à 80 cliënten bedienen in plaats van 250 zoals bij anderen. Verdieping van de thematiek en maatschappelijk rendement staan voorop. InsingerGilissen heeft diverse concrete voorbeelden van succesvolle verbindingen tussen fondsen en families.’

Het gesprek komt op uiteenlopende events die tot de verbeelding spreken. Meeuwissen en Verburg lichten ze stuk voor stuk toe. Het is een verrassende mix. Een tour d’horizon die voert van christelijke waarden tot hersenonderzoek en van kinderhulpprojecten tot gezondheid in Afrika. Stichtingen en verenigingen worden met elkaar in contact gebracht en goede doelen krijgen zo een podium voor vermogende particulieren.

Het Grote Verhaal

Hoe voed je in deze tijd kinderen op tot evenwichtige, vrije, gelukkige mensen? Ineke van der Ouderaa, co-founder Positioneringsgroep, en Paul Beerkens, voormalig directeur van de Nierstichting, vroegen zich dit in gemoede af. Hoe ondersteun je hen bij het ontwikkelen van waarden die trend-resistent en turbulentie-proof zijn? Hoe help je hen de zin van het leven te ontdekken? Van der Ouderaa en Beerkens hebben een achtergrond in marketing en communicatie en wilden deze expertise inzetten toen zij – vijf jaar geleden – de stichting Het Grote Verhaal oprichtten om ouders en scholen te gaan helpen bij het aanreiken van belangrijke, universele waarden aan jonge kinderen

Verburg: ‘Ik geloof dat al op jonge leeftijd werken aan het voeden van het morele kompas van kinderen heel belangrijk is. De stichting Het Grote Verhaal maakt dit onderwerp heel toegankelijk en bespreekbaar. Zo maken zij spannende films waarin waarden centraal staan. De films komen gratis beschikbaar voor scholen en ouders om er samen met kinderen naar te kijken en er met hen over in gesprek te gaan.’

‘Samen met Het Grote Verhaal hebben wij laatst een bijeenkomst georganiseerd. Twee dagen vóór de Tweede Kamerverkiezingen hield oud-premier Balkenende, lid van het Comité van Aanbeveling van Het Grote Verhaal, een lezing over waarden als kompas. Door hun verhaal in een context te plaatsen kwam dit goed uit de verf. Dat is de makelaarsfunctie die wij een goed doel kunnen bieden.’

Vrienden van het Herseninstituut

Deze stichting – ook wel ‘Stichting Hersenvrienden’ genoemd, financiert en faciliteert onderzoek aan de Nederlandse Hersenbank en het Nederlands Herseninstituut. De focus ligt op de fundamentele werking van de hersenen en de mogelijkheid om de strijd aan te binden met fysieke en psychische hersenaandoeningen. Onlangs vierde de Nederlandse Hersenbank het 40-jarig bestaan in aanwezigheid van Koningin Máxima. Er kwamen betrokkenen samen, onder wie onderzoekers, psychiaters, nabestaanden en toekomstige hersendonoren.

Meeuwissen: ‘Hersenziekten zijn een toenemende bedreiging van de volksgezondheid. Alles stond in het teken van de verdere ontwikkeling van het hersenonderzoek. Inzichten en ervaringen werden gedeeld. Wij konden onze relaties – een klein gezelschap in witte jassen – een kijkje bieden op het lab en dat werd gewaardeerd. Ze kregen een compleet verhaal voorgeschoteld want dergelijk onderzoek kun je niet samenvatten in enkele quotes.’

Net4Kids

Deze familiestichting, in 2004 opgericht door Anke en Loek van den Boog, die hun vermogen vergaarden met ICT, investeert in kinderhulpprojecten in Azië en Afrika. Daarbij zien ze een actieve rol voor het bedrijfsleven. Om hun impact te vergroten werken ze daarnaast samen met vermogens- en familiefondsen. Onlangs wisselden ze van private bank en kwamen terecht bij InsingerGilissen.

Meeuwissen: ‘De eerste contacten verliepen soepel. Het bestuur van deze familiestichting kwam erachter dat wij in onze ondersteuning echt verder wilden gaan dan andere vermogensbeheerders. Dit is een typisch voorbeeld van een familiestichting met wie wij versneld een diepgaande relatie hebben weten op te bouwen’, zegt hij trots.

Amref Health Africa

Deze stichting werkt al 65 jaar aan een gezond Afrika. Amref Health Africa leidt zorgverleners op, geeft voorlichting en biedt basiszorg. De organisatie zorgt ervoor dat vrouwen weten wat hun rechten zijn. Zo worden meisjesbesnijdenissen, tienerzwangerschappen en kind-huwelijken voorkomen. Daarnaast wordt gewerkt aan schoon drinkwater, riolering en veilige wc’s. Intussen bouwt Amref Health Africa aan een goed en betaalbaar zorgstelsel.

Verburg: ‘We wilden geen standaard lezing over Amref.. Ik dacht het thema: internationale hulp onder druk. We vroegen Sara Kinsbergen, bijzonder hoogleraar Antropologie en Ontwikkelingsstudies, een interactieve sessie te houden met onze klanten. Amref kwam vanuit die context met aansprekende voorbeelden.’

‘Uiteindelijk hebben we Amref Health Africa een mooi platform kunnen bieden. Er was sprake van een interessante kruisbestuiving tussen theorie en praktijk. En er is zelf nog een donatie uitgekomen van iemand die daar aanvankelijk helemaal niet aan gedacht had. Zo probeer ik goede doelen een podium te bieden zodat onze cliënten de wereld van filantropie beter kunnen leren kennen. In dit geval inclusief alle uitdagingen waarmee NGO’s te kampen hebben.’

Wat kunnen we uit deze voorbeelden afleiden?

Verburg: ‘We combineren financiële expertise met persoonlijke begeleiding waarbij gelijkwaardigheid centraal staat. Goeddoen is het nieuwe rijk zijn en dat begint met vertrouwen. Ik zie het als mijn rol als senior philanthropy advisor om cliënten en maatschappelijke initiatieven met elkaar te verbinden. Niet als adviseur op afstand, maar als bruggenbouwer die helpt geven betekenisvol, strategisch en duurzaam te maken.’

En verder?

Meeuwissen: ‘Ik wijs nog op Ars Donandi, een koepelstichting voor een kleine vijftig fondsen op naam die schenken aan goede doelen. Dat is één van mijn klanten, een relatie van ons Stichtingen & Verenigingen team. Achter deze fondsen zitten vermogende particulieren die vaak cliënt zijn bij InsingerGilissen. Ars Donandi is een onafhankelijk stichting ooit opgericht door een rechtsvoorganger van de bank en staat formeel los van InsingerGilissen.

Tot slot

Dit interview laat zien dat InsingerGilissen meer wil zijn dan een vermogensbeheerder. De bank positioneert zich als een betrokken partner die maatschappelijk impact mogelijk wil maken door ‘vertrouwen, verbinding en inhoudelijke verdieping’. Daarmee wil de bank een onderscheidende positie innemen ten opzichte van andere private banks. Geen verkeerde strategie want de concurrentie is nogal uitdagend.

Share

Gerelateerde artikelen