Nabestaandenmachtiging voor notarissen en fiscalisten

Door: Redactie WvF
20-05-2025
  • Nalatenschappen
  • Bericht

Notariskantoren en belastingadviseurs kunnen, als ze executeur zijn, sinds kort een nabestaandenmachtiging aanvragen. Dat meldt de Belastingdienst.

Met de uitbreiding van de digitale nabestaandenmachtiging is het ook voor niet-natuurlijke personen mogelijk om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online te regelen.

De nabestaandenmachtiging biedt de gelegenheid om zonder aangiftesoftware in te loggen op Mijn Belastingdienst van een overledene en daar digitaal aangifte te doen voor die overledene. Ook kan men met een nabestaandenmachtiging het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene bekijken.

De Belastingdienst benadrukt dat er maar één partij gemachtigd kan zijn; ofwel een nabestaande of diens vertegenwoordiger, bijvoorbeeld een notaris.

eHerkenning

Als de aanvrager van de nabestaandenmachtiging een niet-natuurlijk persoon is, dan heeft deze een eHerkenningsmiddel nodig. Daarnaast is het bsn-nummer nodig van de persoon die gemachtigd wordt, of de RSIN van het kantoor dat gemachtigd wordt.

De gemachtigde logt in met DigiD (als natuurlijk persoon) of via eHerkenning (als niet-natuurlijk persoon) met bevoegdheid ‘dienst intermediair’, net als bij een gewone machtiging.

De Belastingdienst waarschuwt dat de aanvraag voor een nabestaandenmachtiging tijdig moet worden aangevraagd. In drukke perioden kan het vijftien werkdagen duren voordat de machtiging te gebruiken is.

Share

Gerelateerde artikelen