Onderzoek: veel familiebedrijven worstelen met duurzaamheid

Door: Redactie WvF
02-06-2025
  • Duurzaamheid
  • Bericht

Circa dertig procent van de Nederlandse familiebedrijven neemt duurzaamheidsdoelstellingen (ESG) actief mee in hun bedrijfsstrategie. Maar een aanzienlijk grotere groep familiebedrijven heeft moeite om duurzaamheid structureel te verankeren in het bedrijfsproces.

Familiebedrijven kunnen een sleutelrol spelen in de duurzaamheidstransitie, blijkt uit onderzoek van de universiteit van Maastricht, softwarehuis AFAS en accountants- en adviesorganisatie BDO. Door hun regionale wortels, langetermijnvisie en sterke familiewaarden beschikken familiebedrijven over unieke eigenschappen om het verschil te maken, stellen de onderzoekers.

Koplopers

De familiebedrijven die ESG-doelstellingen actief meenemen in hun strategie gelden vaak als koplopers; ze zijn gedreven om ecologische innovatie te stimuleren en zien duurzaamheid als een vanzelfsprekend onderdeel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Om als familiebedrijf zo’n koppositie ook echt te kunnen pakken, moet wel worden voldaan aan een aantal criteria, blijkt uit het onderzoek. Dat is niet alleen van belang voor de samenleving, maar ook voor de continuïteit van het familiebedrijf. Met name kleinere familiebedrijven vinden het vaak lastig om duurzaamheidsambities te vertalen in beleid.

Generatie next

Wat de koplopers anders maakt, is hun manier van denken, die verder gaat dan alleen naar winst streven. Ze voelen zich verantwoordelijk voor de toekomst van het bedrijf én de volgende generaties, aldus de onderzoekers.

Koplopers kijken ook verder dan de eigen onderneming. Ze betrekken leveranciers en klanten actief bij hun duurzaamheidsdoelen en stimuleren duurzaam gedrag in de hele keten. In deze bedrijven wordt duurzaamheid niet top-down ‘uitgerold’, maar breed gedragen door familie, management en medewerkers. Vaak inspireren ze ook individuen en bedrijven buiten hun waardeketen tot het zetten van duurzame stappen.

Samenwerken

Hoewel duurzaamheid voor veel familiebedrijven al vanzelfsprekend onderdeel is van goed ondernemerschap, schort het nog regelmatig aan een gedeelde strategische koers. ‘Zonder gedeelde visie of overtuiging binnen de familie én onder medewerkers blijft duurzaamheid te vrijblijvend’, aldus hoogleraar Anita van Gils van Maastricht University. ‘Het zou goed zijn als familiebedrijven nog meer de samenwerking hierin opzoeken. Omdat een groot deel van de onderzochte familiebedrijven lid is van een branchevereniging, ligt daar een voor de hand liggende quick win om duurzaamheid structureel te verankeren.’

Bron: https://accountant.nl

Share

Gerelateerde artikelen