
Filantroop Alexander Ribbink: 'We moeten onze vrijheid verdedigen'
Gespecialiseerd fonds investeert miljoenen in defensie-technologie
- (Social) impact
- Nieuws
Voormalig TomTom-bestuurder en marketeer Alexander Ribbink verwacht komend najaar met een gespecialiseerd fonds de eerste miljoenen te investeren in defensietechnologie. Dit blijkt uit een interview in FD Persoonlijk, het weekendmagazine van Het Financieele Dagblad. Met dit investeringsfonds verenigt Ribbink zijn zakelijke belangen met ideële motieven om de democratische waarden te verdedigen en Europa veilig te houden.
Defensie zal volgens Ribbink worden aangestuurd door hoogwaardige technologie. Start-ups moeten een cruciale en innovatieve rol spelen bij de bescherming van Europa. ‘In het defensie-ecosysteem moet een essentiële rol worden ingeruimd voor investeerders en het ondernemerschap’, aldus Ribbink in het magazine van de zakenkrant. ‘Het is allemaal veel te belangrijk om alleen aan politici over te laten.’
Nog dit najaar verwacht Keen Venture Partners’ European Defense and Security Tech Fund de eerste investeringen te doen, met geld van rijke families en institutionele beleggers. Het Europees Investeringsfonds (EIF) doet met € 40 mln mee. ABN Amro met € 10 mln. Ribbink zegt het streefbedrag van € 125 mln te naderen. Uitloop is mogelijk naar maximaal € 200 mln. De minimale inleg is € 500.000.
Keen zal investeren in start-ups in de EU en Navo-landen als het Verenigd Koninkrijk, Turkije, IJsland en Noorwegen. Made in Europe is een voorwaarde en wapenbedrijven en makers van bommen die zijn gericht op het doden van mensen zijn een no-go, zo lezen we in het interview.Het bedrijfsleven en investeerders kijken begerig naar de vele miljarden euro’s die in de komende jaren in Europa zullen worden uitgegeven aan defensie.
Buitenbeentje
Ribbink (1964) is een vermogende Amsterdammer en onder defensiemensen een buitenbeentje. Al in 2021 maakte hij zich zorgen over de belabberde staat van defensie. Hij startte een campagne om de Tweede Kamer tot actie te bewegen en stak daar naar eigen zeggen 1 à 2 mln euro in. Anders dan andere vermogende Nederlanders heeft Ribbink er geen moeite mee om te spreken over zijn liefdadigheid.
Verwijten over het etaleren van deugdzaam gedrag (virtue signalling) en opscheppen met bescheidenheid (humble bragging) slaat de zoon van een reclamerechtadvocaat en een huisvrouw in de wind. Hij verwijt Europa ‘collectief geheugenverlies’ en het veronachtzamen van vrijheden waar generaties vóór ons voor hebben gestreden. ‘We zijn op een schandalige manier in een welvaartsslaap gesukkeld. We moeten onze vrijheid verdedigen.’
In het bedrijfsleven is Ribbink, die in Amsterdam rechten studeerde en een MBA behaalde in Rotterdam en de VS, bekend als marketingman van het jaar 2005 en reclameman van het jaar 2006. Hij werkte voor Unilever, Mars en TomTom en manifesteerde zich daarna als durfkapitalist. Hij is lid van de Commissie Vrede en Veiligheid van de Adviesraad Internationale Vraagstukken.