Foto Pierre Audi
Pierre Audi - Foto Nationale Opera & Ballet - Foto door Sarah Wong

Operaregisseur Pierre Audi (1957 - 2025)

Door: Redactie WvF
15-05-2025
  • Cultuur
  • Profiel

Een visionair en onbevreesd kunstenaar is niet meer. De Nationale Opera prijst de ‘enorme kracht in de kunsten’ van zijn artistiek voormalig directeur, ook en vooral als regisseur en daarnaast als curator. ‘Pierre Audi laat een blijvend stempel achter op de Nederlandse opera-, muziek- en theaterwereld.’

Op de website van Nationale Opera & Ballet lezen we: ‘Audi speelde een cruciale rol gespeeld in de ontwikkeling van De Nationale Opera en wist voor het gezelschap een reputatie op te bouwen die internationale weerklank kreeg. Tijdens zijn dertig jaar als artistiek directeur van De Nationale Opera streefde hij onvermoeibaar naar een operagezelschap dat midden in de tijd staat, vooruitstrevend en toegankelijk, met ruimte voor risico’s en vernieuwing.’

De Frans-Libanese opera- en theaterregisseur werd geboren in Beiroet als zoon van de Libanese bankier Raymond Audi. Hij bezocht daar een Franstalig lyceum. Als scholier organiseerde hij bijeenkomsten rond bekende filmregisseurs, onder wie Pier Paolo Pasolini en Jacques Tati. Later verhuisde de familie naar Parijs waar hij het Collège Stanislas de Paris bezocht, een prestigieuze privéschool.

Shakespeare

Op zijn 17de verhuisde Pierre Audi, die begin deze maand in Beijing overleed aan een hartaanval, naar het Verenigd Koninkrijk waar hij geschiedenis studeerde aan het Exeter College van de Universiteit van Oxford. In zijn laatste jaar daar regisseerde hij bij de de Oxford University Dramatic Society het toneelstuk Timon of Athens van Shakespeare.

Audi benaderde opera als een onuitputtelijke bron van expressieve mogelijkheden en eigentijdse relevantie. Hij gaf opdrachten aan hedendaagse componisten, zoals Alfred Schnittke, Manfred Trojahn, György Kurtág en Louis Andriessen. Ook ging hij samenwerkingen aan met beeldend kunstenaars voor de vormgeving van operaproducties, zoals Karel Appel, Georg Baselitz en Anish Kapoor, en met belangrijke regisseurs, zoals Peter Sellars en Simon McBurney. In 2016 initieerde hij voor het 50-jarig jubileum van De Nationale Opera het jaarlijks terugkerende Opera Forward Festival.

Stockhausen

Als regisseur vierde Pierre Audi bij De Nationale Opera en daarbuiten grote successen met onder meer zijn Monteverdi-cyclus, Stockhausens aus LICHT en Wagners Der Ring des Nibelungen. Met hun poëtische, tijdloze en monumentale kwaliteit hebben zijn ensceneringen een onuitwisbare indruk gemaakt.

Van 2004 tot 2014 was Pierre Audi artistiek directeur van het Holland Festival. In 2018 werd hij artistiek directeur van het Théâtre des Champs-Élysées in Parijs en artistiek directeur van het Festival d’Aix-en-Provence. Audi was baanbrekend vanwege zijn visuele stijl, dramaturgisch inzicht en passie voor zowel traditioneel als vernieuwend repertoire. Hij won talloze prijzen voor zijn bijdrage aan de podiumkunsten. Met zijn unieke kijk op de podiumkunsten, en opera in het bijzonder, zal Audi een blijvende invloed hebben op generaties regisseurs en theatermakers.

Vermeerprijs

Pierre Audi ontving diverse onderscheidingen, waaronder de Prins Bernhard Cultuurfonds Theaterprijs (2001) en de Johannes Vermeerprijs (2009). In 2000 werd hij benoemd tot ‘Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw’ en in 2014 ontving Audi de ‘Zilveren Medaille’ van de stad Amsterdam.

Lees het afscheidsboek Pierre Audi van De Nationale Opera:

https://www.aup.nl/nl/book/9789463723015/how-opera-works-hoe-opera-werkt

Share

Gerelateerde artikelen