
‘Puur en alleen duurzaamheid, dat werkt niet meer zo goed ‘
Met upcycled glaswerk de impact economie op speelse wijze tastbaar maken
- (Social) impact
- Interview
Voor Rebottled-oprichter Jermain van der Graaf is 2025 een jaar van grote stappen. In juli kondigden Rebottled en BE O Lifestyle - producent van duurzaam drinkwaar - een fusie aan, in augustus lanceerde Rebottled de 100% Recycled glaslijn en er lopen gesprekken met een nieuw fonds. ‘Met de combinatie van upcycled en 100% Recycled ligt de wereld aan onze voeten.’
Om bij de basis te beginnen: wat maakt Rebottled?
‘We maken design glaswerk van oude of gebruikte flessen, waarbij we het originele product zo veel mogelijk in stand houden. Dus echt de onderkant van de wijnfles, het middenstuk, de hals… Sinds vorig jaar kunnen we al die delen gebruiken en sinds november kunnen we zelfs meerdere delen combineren. Sinds augustus maken we ook van de glasscherven gerecycled glas – 100% Recycled. Dit is qua prijs heel aantrekkelijk omdat je een deel van een fabriekslijn voor ‘gewoon’ glas kan gebruiken. En elk design is mogelijk. Het is bijvoorbeeld stapelbaar, dus meer gebruiksvriendelijk voor de horeca; men hoeft niet veel te veranderen in de manier waarop men normaal met glaswerk omgaat.’
Je studeerde economie aan de Universiteit Utrecht, werd lid van Enactus Utrecht en Rebottled kreeg vorm. Wat drijft je nu, bijna tien jaar later?
‘Ik wil mensen inspireren: laten zien wat allemaal mogelijk is in de economie met impact, de circulaire economie, de inclusieve economie … Dat is denk ik tegelijk ook onze USP: wij maken het ook op een leuke manier tastbaar. Ik heb het idee dat dat tegenwoordig ontzettend erg nodig is. Puur en alleen duurzaamheid, dat werkt gewoon niet meer zo goed. Dus je moet er echt een heel leuk design aan weten te koppelen en mensen kunnen prikkelen dat je iets nieuws hebt bedacht of een soort nieuwe innovatie hebt toegepast om het goed te laten lopen.’
Wat maakt volgens jou een onderneming tot een sociale onderneming?
‘Vooral dat een onderneming niet alleen financiële waarde wil creëren, maar ook duurzame of sociale waarde en dat dat het verweven zit in het hele business model. Bij ons zit het verankerd in onze waardeketen: met onze duurzame producten en met de processen eromheen.'
'Sinds 2023 werken we met Rijnvicus, het sociaal ontwikkelbedrijf van de gemeente Alphen aan den Rijn. De gemeente is daar aandeelhouder, waardoor je weet dat er altijd voldoende instroom is en dat door- of uitstroom op een goede manier plaatsvindt. Je wil dat de mensen leuk werk hebben en trots zijn op wat ze doen, en dat gaat vaak goed met feelgoodachtige merken zoals dat van ons. Voor ons kunnen ze inpakken, uitpakken, assemblage, het naar een particulier sturen, naar een bedrijf ... Omdat Alphen een logistieke hub is, zijn dat best aantrekkelijke werkzaamheden.'
Konden jullie dat niet zelf organiseren?
‘We zijn begonnen in een eigen fabriek in Utrecht, met langdurig werklozen, mensen met een arbeidsbeperking, met een psychische achtergrond. In het begin produceerden we daar ook het glas, met een machine die we er speciaal voor hadden laten ontwerpen. Maar op een gegeven moment zagen we dat er zo’n doorstroom in die doelgroep zat dat we talent niet konden vasthouden. En er werd steeds meer met vuur gewerkt, de techniek werd te complex … je moet er echt een specialist voor zijn. En de aansturing, de jobcoaching enzovoort is een vak apart, merkten we. Het bleek te lastig voor mensen van begin twintig om dat goed aan te sturen. Dat is een grote les geweest. Daarna hebben we dit aan gespecialiseerde partijen overgelaten. Wij doen waar wij goed in zijn: producten ontwerpen, marketing en sales. Op grotere schaal het glas hier produceren kan ook niet hier. Dat gebeurt inmiddels in meerdere fabrieken in Europa.’
Wanneer gaat de start-up volgens jou over in een scale-up, waar staan jullie nu in dat proces?
‘Als start-up begin je met je bedrijf en je propositie. Je krijgt je eerste klanten, laat zien dat jouw product mensen en bedrijven aanspreekt. Als je hebt aangetoond: dit business model kan op meerdere vlakken echt groot worden, krijg je significante funding en kan je een scale-up worden en de kans in de markt kapitaliseren. Ik zou zeggen dat je dan al snel een team van minimaal tien personen, funding - indien van toepassing - van over de € 1 mln en in potentie een omzet van meer dan € 10 mln moet hebben.
Wij zijn een winstgevende start-up; de echte grote opschaling heeft nog niet plaatsgevonden. De vraag is, komt die er ooit? Ik verwacht uiteindelijk de sweet spot wel te zullen vinden door meerdere businessmodellen met meerdere producten aan elkaar te koppelen. Als we naast onze huidige producten, andere producten met een betere product-market fit hebben, stijgt de recurring revenue en kunnen we op termijn echt wel opschalen, denk ik. De producten van Rebottled blijven te niche om alleen daarmee een scale-up te worden.’
Wat brengt de lancering van 100% Recycled en de fusie met BE O Lifestyle?
‘We weten dat er een maximum zit aan onze upcycled lijn, en dat we dat vrij snel bereiken. Ik ben ervan overtuigd dat grote bedrijven hun productie willen verduurzamen en dat we daar met 100% Recycled een rol in kunnen spelen. Daarnaast kunnen we in de horeca en met drankmerken toffe nieuwe producten op de markt brengen met het duurzame verhaal én een goede product-market fit. Met de combinatie van upcycled en 100% Recycled ligt de wereld aan onze voeten.'
'De eerste grote bedrijven tonen nu interesse. Samen met Ayano, onze grote partner hierin, hebben we al offerte-aanvragen uitstaan van tienduizenden stuks. Met BE O voorzie ik veel mogelijkheden. Horeca en evenementen mogen niet altijd glas gebruiken. Ik wil een duurzaam alternatief bieden voor plastic glazen door BE O daar als producent van duurzame drinkwaar aan te koppelen. We hadden al redelijk dezelfde kanten - in ieder geval de grote - en we werkten al samen met dezelfde bedrukkingspartner. Ik zie daar veel synergie.’
Hoe zie je Rebottled in een wat bredere context?
‘Ik denk dat Nederland en de rest van de wereld wel toe is aan positieve verhalen, aan ambitie, en misschien iets tastbaars. Er zijn zo veel digitale ontwikkelingen en het is nog maar de vraag of dat mensen heel vrolijk maakt.
Verder vooruitblikkend is het mijn intentie om ook andere grondstoffen te verduurzamen. Uiteindelijk hoop ik ook op drinkwaargebied alles te kunnen aanbieden - bijvoorbeeld RVS en keramiek, allemaal op de meest duurzame manier.’
Rebottled in het kort
- BV opgericht in 2017 door Jermain van der Graaf en Juan Diego Flores.
- Missie als ondernemer: ‘Mensen inspireren; laten zien wat allemaal mogelijk is in de economie met impact, de circulaire economie, de inclusieve economie’
- Wat: produceert design glaswerk van oude of gebruikte flessen
- Met wie: 5 medewerkers plus circa twintig in de sociale werkplaats, circa vijftig per jaar
- Commerciële samenwerking met: onder meer Marie-Stella-Maris, Bacardi, De Kuyper en De Koffiejongens; sociale partner: Rijnvicus.
- Eigendom: Jermain van der Graaf en Dirk Ueberbach (eigenaar van Be O Lifestyle)
Van der Graaf is sinds juli 2025 mede-eigenaar van BE O Lifestyle
- Externe funding: Bij oprichting geholpen door twee business angels, Stichting DOEN en de Rabo Foundation. Momenteel in gesprek met een nieuw fonds om te helpen bij de groeiplannen
- Winstgevend? Rebottled sinds 2022, Be O sinds 2023
Derde artikel in een serie over sociaal ondernemen en impact investeren. Eerder bijdragen zijn verschenen op 21 augustus (The Good Roll) en 12 juni (Natuurplatform Sumthing).
Gerelateerde artikelen
- (Social) impact
- Interview
'Een toilet is een van de mooiste cadeaus die je kan geven'
- Christine Lucassen
- (Social) impact
- Duurzaamheid
- Interview
‘Kijk, hier zie ik het koraaltje…! Ik ga voor nog een koraaltje meedoen’
- Christine Lucassen
