
'Een toilet is een van de mooiste cadeaus die je kan geven'
Winst in zicht op meerdere fronten voor producent duurzaam toiletpapier
- (Social) impact
- Interview
De huidige obligatieronde van The Good Roll, dat van bamboe wc-papier maakt en toiletten bouwt in Ghana, sluit uiterlijk 1 september. Hiermee moet onder meer de productiecapaciteit van bamboepulp door de eigen fabriek in Ghana omhoogschieten. Mede-oprichter en creative captain Melle Schellekens (39) hoopt en passant de vervuilende papierindustrie op z'n kop te zetten. 'Het hele ecosysteem gaat veranderen.'
Sander en jij hadden eigen horecazaken toen jullie elkaar ontmoetten. Jullie begonnen samen een snackbar en ontwikkelden horecaconcepten. Hoe is The Good Roll hieruit ontstaan?
‘Ik deed voor een hotelketen onderzoek naar verduurzaming en ontdekte hoe vervuilend de papierindustrie is. Als kind was ik in Mali en Togo geweest, waarschijnlijk heb ik toen onbewust al meegekregen hoe belangrijk schone en veilige toiletten zijn. Later, toen ik in Afrika werkte, zag ik het weer. Bij de presentatie van ons onderzoek hadden ze EARTHwater, waarmee onder het motto You never drink alone waterputten in Afrika worden gefinancierd. “Hoe fantastisch zou het zijn als je met een alledaags product verschil kan maken!?”, dacht ik. “Hier iemand lekker naar het toilet, en daar iemand anders ook.” Sanders ogen gingen ook meteen glinsteren.’
‘Inmiddels hebben we met The Good Roll in Ghana 243 wc’s gebouwd – eerst door te doneren aan ontwikkelingsorganisatie Simavi en sinds 2019 bouwen we ze zelf. Een toilet is een van de mooiste cadeaus die je kan geven, maar ook een van de duurste: wat doe je met de ontlasting, het onderhoud, het schoonmaken? We proberen units te bouwen die selfsupporting zijn. We vragen een kleine bijdrage voor onderhoud en wc-papier, omgerekend €0,02 tot €0,05 per keer. Er wordt al ontlasting opgehaald en tot mest verwerkt, en er loopt een biochar-pilot.’

Sinds juni 2022 is The Good Roll een zogeheten Certified B Corporation. Wat is voor jullie de toegevoegde waarde van dit keurmerk?
‘We hebben veel van het certificeringsproces geleerd. Je moet op verschillende vlakken binnen de bedrijfsvoering voldoende punten halen om aan te tonen dat je een duurzame positieve impact hebt. Wat is belangrijk om echt duurzaam te zijn, waar kan je op sturen? Het was fijn daar meer richting in te krijgen. Je komt erachter waar je staat, op al die gebieden. Soms dachten we dat we voor iets tien punten zouden krijgen (de maximale score, red.) en dan kregen we er maar twee. Dan leerden we hoe dit te verbeteren. Het vervoer kan bijvoorbeeld met een snelle, maar ook met een langzame boot.‘
Zie ook: https://www.bcorporation.net/en-us/
Wat maakt volgens jou een onderneming tot een sociale onderneming?
‘Een sociale onderneming doet meer goed in wat-ie achterlaat dan toen-ie begon, dat is voor mij common sense.’ ‘De sociale onderneming wordt vaak in een hoekje geplaatst – links, geitenwollensokken, Daarom zeggen wij niet: “Wij zijn een sociale onderneming.” Wij zijn gewoon The Good Roll, maar we hebben wel een hart.’
Er gebeurt veel dit jaar. De fabriek in Ghana waar jullie bamboepulpplaten produceren ging draaien en met de tranche van €900.000 komt er financiering om in Ghana nog twee productielijnen op te zetten. Wanneer gaat de start-up volgens jou over in een scale-up, en waar staan jullie in dat proces?
‘In Nederland zitten we in de scale-up fase. Vanwege de omzetgroei, de winstgevendheid en de financiering waardoor we straks niet meer afhankelijk zijn van China én een deel van onze bamboepulp en -platen binnen Ghana en aan afnemers in binnen- en buitenland kunnen en verkopen als grondstof voor wc-papier, karton en maandverband. We waren een innovator maar zijn inmiddels relatief bekend, waardoor we makkelijker voet tussen de deur krijgen bij grote partijen. B2B, minder prijsgevoelig en winstgevender dan B2C, wordt onze nieuwe groeimarkt. Ghana wordt binnen The Good Roll de nieuwe start-up.’
In de loop der jaren hebben jullie de focus meermaals verlegd: van groei naar winstgevendheid; van gerecycled papier naar bamboepulp als grondstof, van inkoop in China naar eigen productie in Ghana enzovoort. Wat was de belangrijkste geleerde les?
‘We hebben onderschat hoe ingewikkeld ondernemen in het buitenland kan zijn. Ik dacht “dat lukt wel” maar cultuurverschillen kunnen zorgen voor een andere kijk op bijvoorbeeld hoe je bepaalde problemen aanpakt. Met de fabriek in Ghana zijn we erg zoekend geweest om samen een richting te bepalen, ook qua rollen en management. Nu hebben we de juiste mensen op de juiste plek: een Ghanese fabrieksmanager en Nederlandse operations manager – het is echt een Ghanees-Nederlandse fabriek geworden.’
Welke recente ontwikkelingen zou je het liefst van de daken willen schreeuwen?
‘De eerste echt grote container met bamboepulpplaten uit in onze eigen fabriek in Ghana is in Spanje aangekomen en de tests draaien nu. In september moet die fabriek op volle capaciteit draaien, en dan komen er straks dus nog twee lijnen bij. Zodra we van onze bamboepulp uit Ghana wc-rollen kunnen maken van dezelfde kwaliteit als die van de pulp die we nu nog in China kopen, kunnen we daar helemaal op overstappen. Voor een lagere prijs, met meer marge, minder vervuilende productie… Voor onze pulp worden geen bomen gekapt, en bamboe is een natuurlijk gewas dat snel groeit, meer CO2 opslaat dan bomen en boeren meer inkomsten oplevert. Het hele ecosysteem gaat veranderen. Ik verwacht meer boeren, meer banen, meer gebouwde toiletten… Nu begint het echt!’

The Good Roll in het kort
- Opgericht in 2017 door Melle Schellekens en Sander de Klerk (nu CEO)
- Missie als ondernemer: ‘Veilige en schone toiletten voor iedereen’
- Wat: maakt toiletrollen van bamboe, met als doel zoveel mogelijk mensen toegang te geven tot veilige en schone toiletten.
- Hoe: Eigen bamboepulpfabriek in Ghana maakt bamboeplaten plus (nu nog) import uit China. Bij een partnerfabriek in Spanje wordt daar wc-papier van gemaakt dat in sociale werkplaatsen in Nederland wordt ingepakt.
- USP: The Good Roll doneert jaarlijks 50% van de nettowinst aan het bouwen van toiletten in Ghana.
- Met wie: 30 medewerkers in Nederland, 150 in Ghana. Via corporaties samenwerkingsverbanden met 2500 bamboe producerende boeren in Ghana.
- Eigendom: Oprichters in totaal 55,06%, STAK 1&2 16,64%, DOEN 11,54%, Informals 16,76%.
- Externe funding vanaf 2024: Crowdfunding (obligaties), totale opbrengst €4,1 mln. Converteerbare lening Start Foundation, €750.000. Uiterlijk 1 september 2025 sluit de huidige obligatieronde van €900.000.
- Omzet: 2024 €5,6 mln; verwachting voor 2025 €12,9 mln
- Winstgevend? EBITDA 2024 -€0,126; verwachting voor 2025 €2,3 mln.
The Good Rolls SWOT volgens Melle Schellekens
Strengths: Wij willen het sociaal duurzaamste wc-papier ter wereld maken, de rest zit erg op hygiëne. Op termijn wint duurzaamheid.
Weaknesses: We zijn een hele kleine speler in een miljardenmarkt.
Opportunities: Wij zijn bezig een omslag in de markt te creëren, waar ook mensen in ontwikkelingslanden blijvend baat bij hebben.
Threats: De papierindustrie weet dat ze moet veranderen want het is een van de meest vervuilende industrieën die er is, dat is tegelijk een van onze kansen. Het lastige is, ze focussen nu vooral wat op de korte termijn plausibel lijkt, maar dat is oppervlakkig. Wij verbeteren de industrie duurzaam op de lange termijn.
Dit is het tweede artikel in een serie over sociaal ondernemers als impact investeerders. De eerste aflevering - over natuurplatform Sumthing - is verschenen op 12 juni 2025.
Gerelateerde artikelen
- (Social) impact
- Interview
‘Kijk, hier zie ik het koraaltje…! Ik ga voor nog een koraaltje meedoen’
- Christine Lucassen