
Twee events, één missie
Impact Fair kiest voor nieuwe koers in 2026
- (Social) impact
- Bericht
Na twee edities van de Impact Fair kiest de organisatie voor een nieuwe koers. In 2026 wordt het concept opgesplitst in twee evenementen: de Impact Trade Fair op 9 en 10 april, gericht op de zakelijke markt, en de Impact Winter Fair in november 2026, speciaal voor consumenten. Doel: een platform bieden om impact te vergroten.
De Impact Fair trok de afgelopen edities tienduizenden bezoekers met een divers aanbod aan exposanten, lezingen en workshops rond duurzaamheid en ‘missie gedreven ondernemen’. De organisatie zag een kans om nóg meer impact te maken: waar de eerdere edities vooral in het teken stonden van ‘positieve brand awareness’ en het etaleren van impact initiatieven in Nederland, richt het vernieuwde concept zich nu volledig op ‘zakendoen met impact’.
‘We hebben onze ogen wagenwijd open en luisteren naar exposanten, bezoekers en partners’, zegt co-founder Vincent van Velzen. ‘De conclusie is helder: ons concept staat als een huis. Tegelijkertijd zouden we de Impact Fair niet zijn als we geen kansen voor verbetering zien.’ Door de zakelijke en consumenten doelgroep te scheiden, creëren men twee evenementen die elk doen waar ze het beste in zijn. De missie blijft hetzelfde: een eerlijke, groene en waarden gedreven economie dichterbij brengen.
Trade Fair
Impact Trade Fair – op 9 en 10 april 2026 in de Jaarbeurs Utrecht – is een vakbeurs gericht op zakendoen met impact. De grootste future proof marktplaats van Nederland. Een platform waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Specifiek bedoeld voor beslissers uit het MKB, multinationals, startups en overheden.
Met: een focus op duurzaam inkopen, ketentransparantie en innovatie; clusters per thema, zodat bezoekers gericht keuzes kunnen maken en matchmaking en uitwisseling met koplopers. Het Leaders xCHANGE-programma komt terug, een uitwisseling tussen leiders die kennis en strategie voor impact uitwisselen.
Co-founder Micha van Hoorn: ‘Voor bedrijven is duurzaamheid allang geen bijzaak meer, maar zeker ook nog geen hygiëne. Het onderwerp ‘geld’ zit vaak nog in de weg. We moeten een duurzame brug slaan tussen de commerciële en de ideële wereld. De Impact Trade Fair helpt bedrijven om keuzes te maken die zowel zakelijk als maatschappelijk rendement opleveren.’
Een one-stop-shop dus, waar bezoekers in één keer alle relevante partijen ontmoeten, targets kunnen halen, relevante relaties ontmoeten en kennis opbouwen. De nieuwe richting gaat een kwalitatiever B2B publiek trekken. Specifieke bezoekersgroepen, beslissers met een impact mandaat zoals o.a. Facility-, HR-, CSR-managers, inkopers, investeerders, leiders, bestuurders et cetera. Van Hoorn: ‘We gaan proactief match maken en meer aandacht geven aan concrete en transactionele samenwerking.’
Winter Fair (november 2026)
De publiekseditie wordt volgens de organisatoren ‘een gezellige, feestelijke wintermarkt met duurzame producten, foodtrucks, entertainment en workshops’. Dé plek waar bezoekers hun impactvolle decembercadeaus kunnen scoren, een duurzame ‘feestdagenoutfit’ halen en inspiratie opdoen voor hun eigen verlanglijstje.
Oogmerk van de Winter Fair: bewuste consumenten ontdekken en kopen betere alternatieven; workshops en belevenissen brengen duurzaamheid tastbaar dichtbij; sfeer en actie staan centraal: niet alleen praten, maar vooral doen. Hiermee speelt de organisatie in op de groeiende behoefte van consumenten om tijdens feestdagen ook een positieve impact te maken met hun aankopen.
Meer informatie: silke@impacttradefair.nl
