Foto Henk Jan Beltman
Ondernemer Henk Jan Beltman

Fles = Baksteen = Huis = Toekomst

Door: Redactie WvF
11-09-2025
  • Buitenland
  • Bericht

Een bijzonder programmaonderdeel tijdens het Corporate Power Congres 2025 is het project NoHouseWine. Yung Joo Lockhorn Lamberts van bureau For Your Impact interviewt initiatiefnemer Henk Jan Beltman. Voor elke verkochte fles wijn wordt een spreekwoordelijke baksteen gedoneerd aan stichting HomePlan, dat mensen in Zuid-Afrika een veilig thuis wil bieden.

De start-up NoHouseWine (omzet < € 1 mln, 6 medewerkers) draagt dezelfde naam ls het gelijknamige wijnmerk uit Zuid-Afrika. Als het aan entrepreneur Beltman ligt, moet het dé huiswijn van café en supermarkt worden. ‘We vermarkten dit wijnmerk dat ongecompliceerd de wereld een beetje mooier maakt.’ De stichting HomePlan bouwt van de gedoneerde bakstenen huizen in onder andere Zuid-Afrika voor hen die dat het hardst nodig hebben.

Henk Jan Beltman, telg uit een ondernemersfamilie, is mede-eigenaar en was eerder Chief Chocolate Officer van het ethische chocolademerk Tony’s Chocolonely. Vanaf 2010 groeide de onderneming – opgericht door het tv-programma De Keuringsdienst van Waarden – van € 1,5 mln omzet tot € 130 mln omzet in 2022. Vervolgens droeg hij het stokje over aan Douglas Lamont, voorheen CEO bij het Britse Innocent, bekend van verse sappen en smoothies. Ook verkocht hij een deel van zijn aandelenpakket.

For Your Impact profileert zich als hét impactbureau voor een duurzamere economie en maatschappij. Mede-oprichter Yung Joo Lockhorn Lamberts van FYI: ‘We begeleiden stichtingen en sociale ondernemingen van strategie tot uitvoering, zodat duurzaamheid en maatschappelijke impact niet alleen ambitie blijven, maar tastbare werkelijkheid worden.’ Het bureau werkte onder meer mee aan de totstandkoming van de vernieuwde Code Goed Bestuur van de FIN, branchevereniging van fondsen en foundations.

https://nohousewine.com

https://foryourimpact.nl

Share

Gerelateerde artikelen